Zwiększyć wyświetlenia na YouTubie

YouTube jest obecnie królem contentu wideo w sieci. Jako platforma rozwija się prężnie z roku na rok coraz bardziej.

YouTube jest obecnie królem contentu wideo w sieci. Jako platforma rozwija się prężnie z roku na rok coraz bardziej.

Zarówno pod kątem zasięgów (przekraczając 2 mld zalogowanych użytkowników w miesiącu), jak i liczby twórców i nowych kanałów. Dzięki temu YouTube trafia do zróżnicowanego targetu wiekowego. Od najmłodszych (YouTube Kids) przez 20-, 30-, 40-latków, aż po osoby w wieku 65+. Jak zwiększyć wyświetlenia na YouTubie?

Dynamiczny rozwój platformy sprawia, że konkurencyjność treści wzrasta w każdej kategorii tematycznej.  Uwaga odbiorcy na platformie stanowi największą formę wynagrodzenia dla twórcy. To dzięki niej kanały i autorzy mogą się rozwijać. Sama platforma musiała również dostosować się do tej konkurencyjności i w odpowiedni sposób dystrybuować treści. Dzięki algorytmom polecania, do odpowiedniego użytkownika trafia odpowiedni content.

Jeżeli na stronie głównej widzimy miniatury filmów, które odpowiadają naszym zainteresowaniom, to chętniej w nie klikniemy, przedłużając w ten sposób czas, który spędzamy na platformie. „Czas” w kontekście optymalizacji działań na YouTubie to słowo klucz, bo to właśnie czas oglądania, czyli watchtime, jest najważniejszym wskaźnikiem satysfakcji odbiorcy. Między innymi na podstawie czasu, spędzonego z filmem, algorytm decyduje, czy warto polecić go szerszemu gronu odbiorców.

Czy warto zwiększać wyświetlenia na YouTubie? Ile warte jest jedno wyświetlenie?

wartość wyświetlenia

Miara uwagi odbiorcy pełni również na platformie funkcję pewnego zabezpieczenia. Weryfikuje „wiarygodność” treści względem jej miniatury i tytułu. Mówiąc krótko – chroni nas przed bezwartościowym clickbaitem, który może zmylić i wprowadzać w błąd.

Jak tworzyć miniatury na YouTube’a?

Warto też zadbać o charakterystyczny dla kanału branding, rozumiany jako określony układ graficzny lub np. kolorystyka. Dzięki temu regularny odbiorca, widząc miniaturę, od razu rozpozna, że pochodzi ona z konkretnego kanału. W procesie tworzenia miniatur warto też przyjąć perspektywę odbiorcy i zadać sobie pytanie „W jakie miniatury ja zazwyczaj klikam?”. Może to stanowić cenną lekcję, która wpłynie na ostateczny kształt miniaturek materiałów. Tytuły za to powinny zawsze stanowić uzupełnienie komunikatu graficznego w formie tekstowej. Jeżeli na miniaturze umieszczamy napis, to tytuł nie powinien stanowić jego duplikatu.

Podczas rozwoju należy pamiętać o odbiorcy, jego komforcie i oczekiwaniach. Kanał powinien być przejrzysty, czytelny i atrakcyjny. Może wpłynąć to na to, że dany widz zdecyduje się zostawić po sobie subskrypcję. Grafika kanału powinna przykuwać uwagę widza i mówić o tym, co znajdzie on na kanale. Trailer, skierowany do nowych odbiorców powinien zawierać esencję informacji na temat kategorii treści i zachęcać do zostania na dłużej. Strona główna powinna za to zawierać czytelnie uporządkowane sekcje tematyczne playlist i serii. Dobrze dopasowana estetyka oraz kategorie mogą zwiększyć wyświetlenia na YouTubie naszych materiałów.

O odbiorcy należy myśleć dwutorowo

Proces optymalizacji i efektywnej dystrybucji treści na YouTubie jest niezwykle złożony i zawiera całą masę składowych. W całym procesie najważniejszy jest jednak widz i jego satysfakcja.Twórca kanału na YouTubie musi myśleć dwutorowo. Jednocześnie spojrzeć oczami odbiorcy, jak i postrzegać siebie jako odbiorcę. Cały system algorytmów stanowi przedłużenie i odzwierciedlenie zachowań widzów. Dlatego zawsze myśląc o algorytmie, powinno myśleć się o odbiorcy i jego satysfakcji. Pamiętając o tym można sukcesywnie rozbudowywać kanał na YouTubie.

Jak działa algorytm YouTube?

Algorytmy platformy wiedzą, do jakich widzów trafiły poprzednie filmy, jakiego typu treści oglądają oni najczęściej, jakie pomijają, w jakim są wieku i na jakim typie urządzenia używają YouTube’a. Odbiorcy platformy są profilowani na podstawie wielu czynników. Mając o nich wiedzę, algorytmy zaraz po publikacji filmu potrafią ocenić, jakim widzom powinni zarekomendować dany materiał, a jakim nie. Dlatego, tworząc content, odbiorca cały czas powinien stanowić główny punkt uwagi. Twórca musi wiedzieć, jaka seria filmów, czy też jaka tematyka spodobały się jego dotychczasowym widzom i traktować to jako drogowskaz do tworzenia następnych treści.

Klikalność treści obok czasu oglądania stanowi kluczową metrykę, która wpływa bezpośrednio na to, w jaki sposób algorytm będzie reagował na filmy. Przeglądając stronę główną YouTube’a, obserwujemy tytuły i miniatury filmów.

Za ich pośrednictwem walczymy o kluczową na platformie uwagę widza. Nie oznacza to jednak w żadnym wypadku, że wygrywa tutaj ten, kto krzyczy najgłośniej. Miniatury i tytuły powinny być zawsze dostosowane do oczekiwań widzów. W młodszym targecie wiekowym lepiej performować mogą mocno nasycone barwami i ekspresją miniatury, a w wypadku dojrzalszego odbiorcy bardziej stonowane i uporządkowane, odwołujące się do tematyki filmu.

Część zasad, by zwiększyć wyświetlenia na YouTubie pozostaje taka sama, nawet przy bardzo odmiennej grupie docelowej. Twórca musi zadbać, by miniatura wyróżniała się na tle „konkurencji”, była przejrzysta, stanowiła nośnik emocji lub informacji.

Tekst pierwotnie ukazał się na łamach 21 numeru magazynu „Social Media Manager”.  

Chcesz podjąć z nami współpracę?

Jeżeli chcesz dołączyć do naszej sieci lub podjąć współpracę z danym twórcą – wystarczy, że napiszesz do nas wiadomość!